Työnantajalla on oikeus odottaa työntekijöiltä aktiivisuutta, positiivista asennetta työhön ja tuloksellisuutta. Alisuoriutuminen on silti työpaikoilla yleisesti vastaan tuleva ongelma. Koulutuksessa saat työpaikan arkeen sopivia, heti käyttöön otettavia käytännönläheisiä toimintamalleja alisuoriutuvan työntekijän johtamiseen. Koulutuksessa käsitellään myös ajankohtaista lakimuutosta eli irtisanomiskynnyksen alentumisen vaikutuksia alisuoriutumistapauksissa. Jatkuvaluonteinen alisuoriutuminen työsuorituksessa on tilanne, johon muutoksella on tarkoitus vaikuttaa.
Työvelvoitteiden laiminlyönnillä tarkoitetaan esimerkiksi perusteettomia poissaoloja, epäasiallista käytöstä ja huolimattomuutta töissä.
Esimerkiksi vammautuminen tai sairaus eivät kuitenkaan ole edellytyksiä irtisanomiselle jatkossakaan.
Lisäksi työnantajan ei enää tarvitsisi selvittää, olisiko irtisanominen vältettävissä tarjoamalla työntekijälle muuta työtä. Tätä edellytettäisiin ainoastaan tilanteissa, joissa työntekijän edellytykset tehdä työtä olisivat työsuhteen aikana muuttuneet
Koulutuksessa saat vastauksen muun ohella seuraaviin kysymyksiin:
Mitä työntekijältä ylipäätänsä voi odottaa?
Miten alisuoriutumista voidaan ennaltaehkäistä?
Miten tavoitteet tulisi asettaa? Miten palaute tulisi antaa?
Mikä on suorituksenparantamissuunnitelma ja miten se laaditaan?
Milloin irtisanomiskynnys täyttyy lakimuutoksen jälkeen? Mikä muuttuu alisuoriutumistapauksissa? Mikä on oikea menettelytapa jatkossa?
Entä mitä työnantajalta edellytetään ennen työsuhteen päättämistä?
Milloin alisuoriutuminen muodostaa irtisanomisperusteen?
Kannattaisiko alisuoriutuvan työntekijän irtisanomiseen liittyviä riskejä hallita päättämissopimuksella ja miten sellainen laaditaan?